Nieuws.

Henk Verhoef nieuwe beiaardier.

Als bestuur van de stichting Carillon Ootmarsum zijn wij blij met Henk Verhoef een waardige opvolger voor Jan Willem Achterkamp gevonden te hebben.

Henk Verhoef studeerde aan de Nederlandse Beiaardschool bij Bernard Winsemius. Al tijdens zijn studie werd hij eerste prijswinnaar van de Pythische Spelen te Enschede. Sindsdien maakte hij concertreizen naar Japan, Portugal en de VS. Hij is beiaardier van Woerden en van de Vrije Universiteit te Amsterdam, en hij bespeelt als stadsbeiaardier van Monnickendam de oudste handbespeelde beiaard ter wereld. Hij doceerde jarenlang aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort. Ook adviseert hij bij beiaardrestauraties en -nieuwbouw. Zo was hij o.a. betrokken bij de laatste restauratie van de Hemony-beiaarden in Amersfoort en Deventer. Hij publiceerde over orgels en klokken, onder andere in de reeks ‘Nederlandse Orgelmonografieën’.

Henk Verhoef als organist

Henk Verhoef is behalve beiaardier ook organist en koordirigent. In Amsterdam is hij de vaste organist van de Nieuwe Kerk, de Oosterkerk en de Vrije Universiteit, en dirigeert hij het ensemble Camerata Oude Kerk. In Ootmarsum is hij sinds 2020 organist-beheerder van het Epmann-orgel in de Rooms-katholieke kerk.

Op zondag 19 december 2021 om 15 uur zal Henk Verhoef voor het eerst een bespeling verzorgen. Het programma is hier te lezen.

Jan Willem Achterkamp neemt afscheid als stadsbeiaardier.

Op 26 september 2021 verzorgde Jan Willem Achterkamp als vaste beiaardier zijn laatste concert op het Ootmarsumse carillon. Hij had een mooi programma opgesteld met onder meer melodieën passend bij de vredesweek en de herfst. Na afloop kreeg hij van Marloes Holman bloemen aangeboden.

De link hieronder verwijst naar een artikel in Tubantia.

Bericht in Tubantia 27 sep 2021

Het bestuur is Jan Willem bijzonder dankbaar voor acht jaar betrokkenheid en adviezen.

Onderhoud van het orgel.

Vijftien meter onder het jonge carillon is het al eeuwenoude Berner orgel te vinden. Dit orgel met onderdelen uit de 16e eeuw heeft eerder in de Katholieke kerk gestaan. Met de bouw van de Protestantse kerk in 1810 is dit orgel meeverhuisd tezamen met de preekstoel en de lezenaar. Dit oude orgel heeft van tijd tot tijd een stembeurt nodig en eind april 2021 was het weer zover. Klaas Koelewijn van de firma Flentrop is twee dagen bezig geweest om het orgel weer goed gestemd te krijgen. Bijgaand een paar foto’s en een video, waarin Klaas de toetsen van het klavier iets hoger stelt.

Orgelregisters en kijkje op de preekstoel
Orgelklavier en cederhouten overbrengingen
Klaas Koelewijn stelt de toetsen

Onderhoud van het carillon.

Dankzij onze beter gevulde kas kon Jan Plas van de firma Eijsbouts aan de slag om het carillon na te kijken. Het klavier en de kabels werden gesteld en gesmeerd. Ook is er een nieuw paneel gemonteerd. Het carillon kan nu weer op afstand bediend en geprogrammeerd worden. Onder het tabblad Kijken vindt u een filmpje van het stellen van de grootste klok.

Tweede paasdag bespeling carillon.

Het was een gure middag met veel wind, hagel en sneeuw. Er waren weinig mensen in de straten, wat gezien het weer ook heel begrijpelijk was.

Er zo was er een handjevol luisteraars voor het concert gegeven door Jan-Willem Achterkamp. En daarom voor als u het gemist hebt, kunt u onder het tabblad Luisteren enkele melodieën horen, die hij gespeeld heeft. Laten we hopen, dat het de volgende keer beter weer is, en dat we ons meer vrijelijk kunnen bewegen.

Beiaardier Jan-Willem Achterkamp op kasteel Nijenrode.

Op het programma staan Paasliederen zoals Daar nu het feest van Pasen is, Christus onze Heer verrees. De Ootmarsumse componist Berend Breuker schreef speciaal voor het Ootmarsumse carillon een bewerking van De Heer is waarlijk opgestaan. Een ander Ootmarsums element wordt gevormd door de liederen die bij het vlöggeln gezongen worden door de poaskearls. Het gaat hier om Christus is opgestanden en Alleluja den blijden toon. Een niet te missen pijler van het programma wordt gevormd door de voorjaarsliederen. Denk aan Printemps van Jacques Brel en het oud-Nederlandse De winter is vergangen. En weer van Breuker:  Zingend voorjaar en Sounds in the air. En in het kader van “Geen dag zonder Bach” klinken er een aantal vrolijke menuetten en andere dansen.

Terug naar boven